Unsere Autoren

Coaching in der Gruppe

Das Krimi-Bootcamp

Der Finish-the-Book Club

Einzel-coaching

Unser Newsletter

Unser Geschenk an euch

“Für mich war der Krimikurs bei Astrid und Eric die Meisterklasse. Hier wurde alles, wirklich alles, was man über Dramaturgie, Spannung, Aufbau eines Krimis lernen kann, unterhaltsam vermittelt. Dazu gab es jede Menge Insider- und Praxistipps, die mich als Autorin enorm vorangebracht haben. Top!

Cornelia Härtl

Kalte Rache (Die Lena Borowski Krimis), dp Verlag, www.cornelia-haertl.de

“Helden, Schurken, Spannungsbögen – Astrid und Eric lüften die Geheimnisse des Krimischreibens. Absolut empfehlenswert.”

Peter Wenig

Vergiss den Tod (Krimi), Junius Verlag

“Ob Anfänger, Fortgeschritten oder Profi: Wer sich als Schriftsteller weiterentwickeln möchte, ist bei Astrid Ule und Eric Hansen bestens aufgehoben. In ihren Kursen wird das Handwerkszeug des Schreibens einprägsam und verständlich vermittelt, und wer konzentriert und konsequent an seinem Stoff weiterarbeiten möchte, kann dies hervorragend in ihrer Autorengruppe „3S“ tun. Ich kann jedes ihrer Formate mit Überzeugung empfehlen!”

Alexandra Cedrino

Die Galerie am Potsdamer Platz (Trilogie), HarperCollins Germany</p> <p>

“Ein perfektes Duo, das mit in ihrer Genialität und liebevollen Art nicht zu überbieten ist.”

Wiebke Griebe

Krimi-Autorin

“Der Schreibkurs bei Eric hat mich meine Kenntnisse in den Bereichen Plot und Storybuilding vertiefen lassen. Eine unkomplizierte und offene Atmosphäre hat den Kurs ausgezeichnet. Ich hatte viel Spaß!”

Nicole Fröhlich

Der Club der wütenden Fünf, cbj Verlag

“Astrid und Erik sind das Beste, was einem passieren kann, wenn man Schreiben lernen möchte.

Ich kenne keine anderen Schreiblehrer, die sich so intensiv und detailliert mit den eingereichten Texten beschäftigen. Jede Schwäche im Plot, jede Ungereimtheit in der Figurengestaltung, jede Holprigkeit in Sprache und Rhythmus wird herausgearbeitet.

Und das Beste daran: Die beiden geben erst dann Ruhe, wenn jedes Problem gelöst ist.”

Katja Holcer

Kinder- und Jugendbücher, literaturagentur-arteaga.de

“Eric und Astrid teilen ihr Wissen, sie belehren nicht. Sie sind konkret in der Information, konstruktiv in der Kritik und überaus unterhaltsam in der Zusammenarbeit.”

Ulrike Paschek

Medusenliebe, Gmeiner Verlag

“Da ich vom Drehbuch kommen, dachte ich, es könne kein Problem sein, einen Roman zuschreiben. Weit gefehlt. Roman schreiben ist wie eine Geheimwissenschaft, doch keine Angst bei Eric T Hansen und Astrid Ule wird man herzlich und effizient in diese Wissenschaft eingeführt.”

Elisa Iven

Sad Tits – Kishas Chaos am Vorabend ihres Fame

“Ein Schreibcoach-Dreamteam!

Mit unglaublicher Kompetenz und viel Gespür decken Astrid und Eric zielsicher Schwachstellen im Plot auf, helfen komplexe und gut motivierte Figuren zu entwickeln und bohren so lange nach, bis der Kern der Geschichte freigelegt ist.

Und weil die beiden sich perfekt ergänzen und mit so viel Humor, voller Respekt und immer gut begründet den Finger in die Wunde legen, ist eine Session mit Eric und Astrid außerdem ein echter Motivationsbooster – Danke!”

Inga Grüneklee

Autorin, Das Geheimnis um Esther Cox

“Mit engelhafter Geduld, philosophischer Weisheit und unendlicher kreativer Kraft hat mich Eric T. Hansen in seinen Seminaren dazu gebracht, mich den Dämonen zu stellen:

Den ganzen Plot in zwei Sätzen zusammenfassen. Immer und immer wieder. Bis am Ende ein genialer Plot stand. In Erics Seminar habe ich so viel über das Konstruieren von Geschichten gelernt, wie nie zuvor.”

Kristin Weber

Autorin, Das rote Tuch. Eine phantastische Reise durch die Zeit“, www.kristin-weber.de

“Einen Krimi mit Astrid und Eric zu entwickeln, bringt wortwörtlich doppelt Spaß – ein sympathisches Expertenteam, das jedes Messer noch schärfer und jede Kugel noch treffsicherer macht.”

Hanne Rubin

Autorin

“Eric und Astrid sind energiegeladen, inspirierend und dabei noch äusserst unterhaltsam.

Sie schaffen in ihren Onlinekursen eine positive Arbeitsatmosphäre, geben konstruktive Kritik und gehen mit ihrem fundierten Fachwissen auf jede:n Teilnehmer:in individuell ein.

Als Brainstorming-Duo zu Plots und Figuren sind sie nicht zu (s)toppen.”

Iris Scholl

Autorin

The laws of storytelling

From the moment I decided to write, I knew I would have to figure out how a story works.

Some stories just don’t work – they start out exciting, they have dramatic scenes and intelligent dialogue and there seems to be some interesting idea in there somewhere – but after 20 or 50 pages, you set the book aside – and never return to it.

Great writers know secrets about writing the rest of us don’t.

I have dedicated my life to finding out those secrets. I started by studying the literature of the Middle Ages, where our European storytelling tradition got its first big start, and I kept learning every chance I could.

What did I discover?

Starting with Homer, and on through Shakespeare right up to Joanne K. Rowling, all great storytellers knew a handful of very specific, very clear principles (I count 13) that make a story work.

Underneath all the glorious variety and genius that make the great storytellers so unique and different from one another, they all obey this small handful of storytelling laws.

At their very core, where writers lay a foundation that readers never see, all stories work in the same basic way.

They organize the elements of the narrative in an arc that mirrors life:

For real life to be recognizable in the story, the elements have to fulfill certain conditions and fulfill certain roles.

That sounds simple, and the basic principles are easy enough to understand, but to put them all together takes time, effort and repetition.

If a writer can create a foundation for the story that mirrors the life of the reader, the story will work.

After that comes the fun part: All the great scenes, the snappy lines, the deep symbols and philosophical ideas that are so important to the writer.

But first comes the foundation.

Writing is a Sacred Act

What we do when we write

When we tell stories, we search for meaning.

We come into life helpless and bewildered and spend most of our time trying to make sense of it all.

Maybe it makes no sense at all – there are those who claim life is objectively nothing but a collection of random events that happen for no reason and then stop happening for no reason.

But when we write, we transform life into a story, and that is where we find deeper truths.

Stories – even simple entertainments like murder mysteries and romcoms – mirror life, and as we read, we ask ourselves:

What would I do? Can something like this happen im my life? What will come of it? What does this mean?

When we write, we try to answer these questions the reader will be asking – even if only we will ever read it.

When we are forced to choose the right word to describe life – even our own life – we are forced to examine it, question it, look closer at it.

We cannot find the right word if we do not understand what we are writing – and so writing forces us to examine our lives, our world, to dig deeper, to seek conclusions, to seek some kind of truth.

Often, we don’t consciously understand the truth we find – it’s just a deep satisfied feeling that for once, something makes sense.

When we write, whether professionally for an audience or for ourselves, we are searching for meaning.

Why I teach

When Covid reared its ugly head and the bookstores closed and publishers started cancelling books, I turned to teaching creative writing online.

I have written and studied writing all my life.

I write non-fiction and thrillers in German, but also self-help books in English and books about living a life dedicated to  achievement.

In this time, I have come to believe that writing and storytelling are more than just selling books – by writing, we discover who we are; we give life meaning; we reach out to other souls and try to contribute something to their lives.

Writing is an almost mystical act, a kind of spiritual meditation we send out into the world not by brainwaves, but on paper, in hope that other souls will know they are not alone, and will perhaps profit from our labor.

Why a writer learns

We have a lot of misconceptions about writing and storytelling, and the biggest is:

Everyone knows how to write, because we know how to read.

But reading and writing are very much like having a body and knowing how it works.

No matter how long you’ve lived in your own body, if you’re not a doctor, you don’t know how it works.

We fall in love with literature when we read books as kids, then we go to high school and college and fall in love with great literature, and along the way we pick up literary expressions like metaphors and symbols and soon we believe we have a good idea of what writing is.

So we sit down and think up a great title and write out our favorite scenes and somewhere between page 20 and 50, we suddenly realize we don’t know how to fill the next 250 pages.

It’s because we all know the fun parts about writing – the flashy scenes, the smart dialogue – but we have never learned the basics:

How a story works.

A story well-constructed has mechanisms that trigger recognition in the brain: We recognize a mirror of life.

For that to happen, those mechanisms have to be present and functioning.

To learn those mechanism and how to manipulate them, writers through the centuries have learned by trial and error, by imitating or analyzing successful stories, by gathering wisdom from mentors, and, in our time, through books and classes.

Some writers have more talent, more flair, a better feeling for the language, or are more intelligent, or have more luck than others – but no writer is born with the skills a writer needs.

They all learn.

I write about writing on Substack

Writing tools you will find in our Poetry & Purpose newsletter:

If you write, whether to publish professionally or for your own meditation, you will love what we offer in our Poetry & Purpose Substack newsletter.

In our exclusive section, I write (and record on video) the things I know and learn about writing:

– How to build a story that works;

– how to manage the necessary aspects of character, plot, style and relevancy to the reader’s life;

– but also my personal experiences in the writing profession, as well as

– the personal and spiritual lessons writing has taught me about life.

This is exclusive content and is only available to my students, to my Patreon patrons and to my Substack newsletter subscribers.

Subscribe now!